SUPORTS
Els diferents tipus de suports permeten donar permanencia de les coses, idees...
Orígens de la comunicació
• Pictogrames, signes
o símbols. Se li atribueixen als sumeris (baixa Mesopotàmia cap al 4000 aC).
• Jeroglífics:
figures gravades en fusta, pedra, etc. Anomenada “pintura del pensament”. Les
figures representaven animals, plantes, formes humanes, astres, que poc a poc
es van simplificar fins originar els signes i les lletres.
Els van utilitzar
diferents pobles (azteca, xinesos, egipcis, cap al 4000 aC.
• Ideogrames, signe
o element que expresa la idea sense emprar signes fonètics (sumeris 4000 aC).
D’ells vam heredar els números romans i els aràbigs.
El
papir
Descobert
en el 3500 aC pels egipcis. S’obtenia de la planta “Ciperus papyrus” a la vora
del riu Nil.
D’Egipte passa a Grècia anomenda “Biblos”. S’elaboren diferents
tipus de papir, però els dos més importants varen ser l’heriàtic o sagrat (per
a reis i la esglèsia) i l’emporètic (per embolicar).
Gràcies
al papir es conserva tota la civilització grega i helenística, formant més de
500.000 rotlles la famosa biblioteca d’Alexanddria quan fou destruïda per
Julious César (47aC)
L’últim papir es va emprar cap al 1507.
El Pergamí
Tros de pell en cal i
curtit, es molt resisten i durader però molt costos.
El
paper
Descobert
a Xina per Ts’ai Lung l’any 105 aC a partir de la part tendra del cànem, seda,
fibra de bambú i morera, draps i xarxes.
El descobriment del paper fou ignorat
per Occident durant més de 8 segles. Arribà per uns presoners xinesos a
Samarkanda.
Xina—Samarkanda—desert Gobi—Bagdad—Damasc—Egipte (sX)—Nord
d’Àfrica—Xàtiva (1074)—Itàlia (sXII)—França (s XIV)—Bèlgica, Alemanya,
Anglaterra (sXV)—Rúsia i Noruega (s XVI) – USA ( s XVII).
MATÈRIES PRIMERES
Fibres
Les
fibres influeixen en la resistència del paper, a major longitud, major
resistència i estabilitat dimensional, major opacitat i major capacitat
d’absorció.
Fibres
procedents de la fusta
Les
fibres procedents de la fusta tenen una forma allargada i prima. El seu
diàmetre és molt petit ( menys de 0,1 mm), però la seva longitud pot variar des
d'un mm fins a un cm. Les fibres procedents de la fusta es poden classificar en
dos grups:
a)
arbres de fulla perenne
- longitud de la fibra 2-4 mm (fibra llarga) - donen
resistència als papers
-
necessàries en papers de baix gramatge
b)
arbres de fulla caduca
- longitud de fibra= 1mm (fibra curta)
-
donen llisor i uniformitat als papers.
2.1.2.
Fibres no procedents de la fusta
La
producció d'aquest tipus de pasta es concentra a Llatinoamèrica, Asia i Àfrica.
No arriben al 10% de les fibres procedents de la fusta.
-
fibres de fulles: cànem de Manila, pinya, etc.
-
fibres corticals: lli, cànem, morera.
-
gramínees: blat, arrós, cibada, blat, espart.
-
péls de llavors: cotó, coc.
De
totes, la palla de cereals és la més emprada.
2.1.3.
Fibres secundàries
Es
tracta de fibres que han sofert al menys un procés de fabricació. Actualment
s'han desenvolupat sistemes de depuració que ha fet que la qualitat del paper
reciclat sigui elevada.
A Espanya, les qualitats de fibres reciclades que
s'utilitzen:
-
paper continu
-
arxiu i oficina
-
diaris
-
caixes Kraft
-
cartró ondulat
Càrregues
i Pigments
Són
compostos inorgànics que es diferencien en el tamany de les seves partícules.
Les
càrregues s'afegeixen al paper en massa, mentre que els pigments
s'afegeixen a la superfície del paper.
Les
càrregues influeixen en:
- la
llisor superficial del paper. Més càrregues, més llisor.
- la
opacitat. Més càrregues, més opacitat.
-
porositat del paper. Més càrregues, menor porositat del paper.
Les
càrregues que més s'utilitzen en la fabricació del paper són.
- caolí: Blancor, opacitat,
imprimibilitat.
- carbonat de calci: blancor.
- talc: opacitat i absorció dde
greixos
- guix
- diòxid de
titani. Opacitat elevada, però és car.
Els pigments s'empleen
per estucar . Els més emprats són:
–
Caolí: Brillantor al calandrar.
–
Carbonat calci: opacitat, s'utilitza en papers mate.
–
Talc: brillantor.
–
Diòxid de titani: opacitat elevada.
–
Blanc satino: microporositat.
Per unir els pigments a la superfície del paper fa falta uns productes que s'anomenen lligants:
Per unir els pigments a la superfície del paper fa falta uns productes que s'anomenen lligants:
–
midó
–
làtex
– alcohol polivinílic
Additius
Proporcionen
al paper unes característiques físiques determinades en funció de la destinació
del mateix. Els més emprats són:
–
blanquejadors òptics
–
antiescumants
–
encolants: retrasen la penetració de líquids en el paper.
–
colorants: en massa o en superfície.
–
Microbicides. Eviten la formació de fongs, bacteries.
– Resines de resistència en humid:
s'utilitzen per a mantenir la
resistència del paper quan es mulla
(tanques publicitàries, envasos
d'ampolles recuperables).
– Retentius i
floculants: per millorar la retenció de càrregues en el
procés de fabricació del paper.
Composició fonamental
Cel.lulosa: component principal de la
fusta. Està constituïda per molècules de glucosa unides químicamnet. La forma
més pura de cel·lulosa és el cotó que conté més del 90%. El cànem i el lli
tenen un 80%. En la fusta varia des del 45% al 58% i en l’espart i la palla
varia del 35% al 50%.
Hemicel·lulosa: són les que afavoreixen
la unió de les fibres en el paper i són la causa de que les fibres s’inflin a
l’absorbir l’aigua.
Al conjunt de la cel·lulosa i l’hemicel·lulosa se la denomina
holocel·lulosa.
Lignina: uneix entre sí les fibres
i vasos. En el seu estat natural és amorfa i insoluble en aigua. És la
responsable de l’engroguiment del paper.
Matèries solubles o
extractes: resines, tanins, olis, matèries colorants. La seva presència
en la fusta pot influir en les coccions, la coloració i en les propietats de
les pastes.
Preparació
Tall
Per
tallar un arbre s’ha de tenir en compte:
-
el diàmetre òptim del tronc: 15-30 cm
-
la longitud de fibra: 20 anys pera les resinoses i 15 per a les frondoses
Un cop talat l’arbre s’han de realitzar les següents operacions:
1.- Esmotxadura: eliminació de la copa de
l’arbre
2.- Tallat en rotlles entre 2 i 2,5 m
Escorçat
L’escorça de l’arbre
s’ha d’eliminar perquè no té fibres i embrutaria les
pastes.
Emmagatzematge
Un cop talades les
resinoses no poden estar més d’un any emmagatzemades i les frondoses menys de
sis mesos.
Condicions:
-
terra sec i net
-
lloc sec i airejat
-
la fusta ben escorçada.
Estellar
Mitjançant maquines
estelladores els tronc es redueixen a estelles o “chips”.
Tamisar
Consisteix en que el
tamany de les estelles sigui regular i uniforme.
COMPOSICIÓ DEL PAPER
COMPOSICIÓ DEL PAPER
De la Taula Plana passem al prensat
I del prensat passem al secat i acabats
L'Estucat i el Calandrat
PROPIETATS: Gramatge, Densitat i Volum específic
PLÀSTICS
CARTONCILLOS
ISO12647/2 --> OFSET PLECS/BOBINA
- Papers estucats brillo (Pasta química)
- Papers estucats mate (Pasta química)
- Papers estucats bobuna (LWC) (Pasta químca i mecànica)
- Papers no estucats blancs (pasta química)
- Paper no estucat grogues (pasta química i mecànica)
1 i 2 és OFSET plec
4 i 5 són tant plecs com bobina
ESTUCATS
- Estucats art brillo--> Gramatge estucat 40 g/m2 i 3 capes d'estucat (Baixa resistència al desgast)
- Estucats art --> Gramatge estucat 40 g/m2 3 capes d'estucat - Publicitari/Catàlegs
- Estucats triple capa--> Gramatge estucat elevat - Editorial: Revistes bona qualitat i comercial
- Estucats doble capa / industrials / moderns--> Gramatge estucat 20 g/m2 i 2 capes d'estucat
- Estucats una capa --> Etiquetes
- Estucasts lleugers--> Capa d'estucat màquina i gramatge estucat 10-15g/m2 -Comercial/editorial de curta vida
- LWC (Low weight coated) --> Gramatge 50-70 g/m2 gramatge estucat 10 g/m2 Revista
- MWC (Mediu Weight Coated) --> Gramtges 70-150 g/m2
- SC (Supercalandrats) NO ESTUCATS - Grametg 50-70g/m2 Resvistes / Catàl·legs
Papers estucats
- Papers autocopiatius --> Lliberen la tinta per pressió
- Paper tèrmics --> Capa reactiva al calor
Papers estucats ús packaging (laminacions)
Papers Offset
- Ofset corrent
- Ofset extra
- Ofset pigmentat
- Ofset amb més volum: Poca càrrega - Text editorial
LITOGRAFIA
OFSET
PLÀSTICS
- Composició
- fabricació
- Aplicacions
- Propietats barrera
Composició
- Són materials orgànics compostos de C i H.
- Es formen per la polimerització de monòmers donant com a resultat largues cadenes anomenades polímers
Classificació
Termoestables
- Estan reticulats i tenen una estructura molt rigida.
- Necessiten pmolta calor i catalitzadors per conformar-se
- No es pot reciclar
Termoplàstics
- Formen llargues cadenes ramificades, no són tant rígids
- Es poden reutilitzar.
Elastòmers
-Estructura poc reticulada
- Tenen certa elasticitat
- Difícil reciclatge
Ordenació molecular TERMOPLÀSTICS
Amorfs:
- Sense ordenació macromolecular
- Transparents
- PELD, PC, PVC
Semicristal·lins:
- Zones cristal·lines i amorfes- PP, PE
Cristal·lins:
- Perfecta ordenació molecular
- Difícil obtenció.
Processos de fabricació
Conformació per injecció:
- Es fon el termoplàstic , s'injecta en un motlle i quan es refreda es solidifica
- Punt d'injecció característic
- Peces complexes de qualitat i acabades
Conformació per extrusió: secció constant
El material s'empeny o s'extreu a través d'un encuny d'una secció transversal desitjada. Els dos avantatges principals d'aquest procés per sobre de processos manufacturats són l'habilitat per crear seccions transversals molt complexes i el treball amb materials que són trencadissos ja que el material només troba forces de compressió i de cisallament.
Termoconformat de làmines
- Es calenta una làmina de termoplàstic, s'adapta a un motlle per l'acció del buit i al gelar solidifica.
- Formes no molt fondes respecte de l'amplària
Extrusió bufat
- A partir d'un tub extruït, es tanca el motlle soldant el motllle soldant el cul deixant una rebava, i s'injecta aire a pressió.
Injecció bufat
- A partir d'una preforma injectada, i amb el coll perfectament acabat, es tanca i s'injecta aire a pressió
Tintes
- Imprimir
- Durabilitat
- Vernis: Resina / Resina + Oli
- Adherència
- Resistència (Doblat, humitat, Rayos UV, doblat, fricció
- colorimetria: poder de pigmentació
- No tòxiques
Formulació tinta
- Pigments: / Sòlids / Insolubles / --> Molienda determina la finura a pigment més petit més bona serà la qualitat de la tinta.
- Colorants: / Líquids / Solubles
- Barreja fase líquida
Element instal·la exterior
- Resitència humitat
- Resitència raigs UV
- Pigment gruixut
- Vernís Gruixut
- Impressió serigrafia
- Tintes UVI
- No és pot utilitzar colorants
TINTES
- Tintes Uv
- Tintes digitals
- Toner
- Tinta líquida
- Vernissos
Composició
- Pigment/ Colorant
- Resina (funció filmógena)
- Olis Vegetals (Funció filmógena)
- Olis minerals (Disolvents)
Tintes UVI
- Pigments
- Oligomers: fan de resina termoplàstica
- Monòmer: Fan de transport o dissolvent
- Fotoiniciadors: Fan de catalitzadors --> Radiació UV
Característiques:
- Secat instani
- Apenes hi ha absorció--> Poc guany de punt
- Capa gruixuda / 20-30 g /
- Protecció:
- abrassió
- fricció
- Fendit per poder doblegar
- Alt brillo
Tintes digitals
Tintes INK-JET
- Aigua
- Solvent (Alcohol, glicol)
- UVI
- Capçal d'impressió--> Petites gotes, 10 picolitres
- Pot taponar:
- Pigments blancs
- Resines (s'ha de baixar molt la viscositat)
UF2: TRACTAMENTS SUPERFICIALS EN LA INDUSRIA GRÀFICA
FORMATS DIN
A3 - 420 x 297
A2 - 420 x 594 --> B2 500 x 700
A1 - 841 x 594 --> B1 1000 x 700
A0 - 841 x 1189 --> B0 1000 x 1400
Aquests format provenen del format de planxes ofset
FORMATS DIGITALS
RA // RA-3 (430 x 305) // SRA // SRA-3 (450x320)
Per unions fortes dona igual els materials que utilizi sempre utilitzaré adhesiu.
Per unions entre paper utilitzaré adhesiu base aigua, l'adhesiu s'evapora ja feta la unió
Per unions amb base solvent són les més fortres i s'han de secar abans de fer la unió.
I les unions més dèbils són les de parafina o cera






























































Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada